50. Korzenie
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy korzenie niekorzystnego. Jakie trzy? Niekorzystny korzeń chciwości, niekorzystny korzeń nienawiści i niekorzystny korzeń złudzenia. Takie są te trzy korzenie niekorzystnego”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Chciwość i nienawiść i złudzenie,
Krzywdzą człowieka o złym umyśle
Tak jak jego własny owoc niszczy drzewo bambusa.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
51. Elementy
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy elementy. Jakie trzy? Element materialny, element niematerialny, i element wstrzymania. Takie są te trzy elementy”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Przez pełne zrozumienie materialnego elementu
Nie utykając w niematerialnym,
Są wyzwoleni przez wstrzymanie
Pozostawiwszy za sobą śmierć.
Skontaktowawszy osobiście
Nieśmiertelny element wolny od esencji istnienia,
Zrealizowawszy uwolnienie od esencji istnienia
Jego skazy odeszły.
W Pełni Przebudzony proklamuje
Stan bez żałości, pusty od splamień.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
52. Uczucia -1
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy uczucia. Jakie trzy? Przyjemne uczucie, bolesne uczucie, ani-przyjemne-ani-bolesne uczucie. Takie są te trzy uczucia”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Uczeń Buddy
Skoncentrowany, jasno postrzegający
I uważny, zna uczucia
I powstanie uczuć,
Gdzie zanikają i ścieżkę
Która prowadzi do ich pełnego wstrzymania.
Ze wstrzymaniem uczuć u mnicha,
Wolny od pragnienia osiągnie wygaszenie.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
53. Uczucia - 2
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy uczucia. Jakie trzy? Przyjemne uczucie, bolesne uczucie, ani-przyjemne-ani-bolesne uczucie. Przyjemne uczucie, mnisi, powinno być widziane jako cierpienie, bolesne uczucie powinno być widziane jako strzała, ani-przyjemne-ani-bolesne-uczucie powinno być widziane jako nietrwałe. Kiedy mnich zobaczył te trzy uczucia w ten sposób, mówi się o nim, że jest szlachetnym który widzi właściwie. Odciął pragnienie, zniszczył pęta i przez pełne zrozumienie wyobrażenia, zakończył cierpienie”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Widzi przyjemność jako cierpienie
I widzi ból jako strzałę.
Widzi jako nietrwałe spokojne uczucie
Które nie jest ani przyjemne ani bolesne.
Taki mnich, który widzi właściwie
Jest przez to dobrze wyzwolony.
Spełniony w wiedzy, spokojny,
Ten mędrzec pokonał wszystkie więzy.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
54. Poszukiwanie -1
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są tu te trzy rodzaje poszukiwania. Jakie trzy? Poszukiwanie zmysłowej gratyfikacji, poszukiwanie istnienia, i poszukiwanie świętego życia”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Uczeń Buddy
Skoncentrowany, jasno postrzegający
I uważny, zna poszukiwania
I źródło poszukiwań,
Gdzie zanikają i ścieżkę
Która prowadzi do pełnego wstrzymania.
Ze wstrzymaniem poszukiwań mnich
Bez pragnienia osiąga wygaszenie.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
55. Poszukiwanie - 2
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są tu te trzy rodzaje poszukiwania. Jakie trzy? Poszukiwanie zmysłowej gratyfikacji, poszukiwanie istnienia, i poszukiwanie świętego życia”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Zmysłowe poszukiwanie, poszukiwanie istnienia,
Poszukiwanie świetnego życia u tego
Kto opiera się na poglądzie
I trzyma się go ściśle jak prawdy -
Oparte są na skalaniach.
Dla w pełni beznamiętnego mnicha
Uwolnionego przez wyczerpanie pragnienia,
Poszukiwania zostały zaprzestane
I wykorzenione stanowisko dla poglądów.
Ze wstrzymaniem poszukiwań mnich
Jest wolny od pożądania i wątpliwości.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
56. Skazy -1
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są trzy rodzaje skaz. Jakie trzy? Skaza zmysłowego pożądania, skaza istnienia, i skaza ignorancji. Te są trzy skazy”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Uczeń Buddy
Skoncentrowany, jasno postrzegający
I uważny, znający skazy
I powstanie skaz
Gdzie zanikają i ścieżkę
Która prowadzi do ich pełnego wstrzymania.
Ze wstrzymaniem skaz mnich
Bez pragnienia, osiąga wygaszenie.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
57. Skazy - 2
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: "Mnisi, są trzy rodzaje skaz. Jakie trzy? Skaza zmysłowego pożądania, skaza istnienia, i skaza ignorancji. Te są trzy skazy”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Dla tego u kogo skaza pożądania
Zmysłowych przyjemności została zniszczona,
Kto wyeliminował ignorancję
I wyczerpał skazę istnienia -
Taki jest uwolniony przez nie-utrzymywanie.
Zwyciężywszy Marę Złego i jego świtę,
Nosi swe ostatnie ciało.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
58. Pragnienie
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy pragnienia. Jakie trzy? Pragnienie zmysłowych przyjemności, pragnienie istnienia, pragnienie nie-istnienia. Takie są te trzy pragnienia”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Ci spętani więzami pragnienia,
Których umysły rozmiłowują się w byciu tym czy tamtym,
Których umysły są w niewoli Mary
Którzy nie cieszą się bezpieczeństwem od niewoli,
Takie stworzenia kontynuują samsarę
Idąc od narodzin ku śmierci.
Ale ci co porzucili pragnienie,
Wolni od pragnienia bycia tym czy tamtym,
Osiągnąwszy wyczerpanie skaz,
Choć w świecie, wyszli poza.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
59. Obszar Mary
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, będąc w posiadaniu trzech rzeczy, mnich wyszedł poza obszar Mary i świeci jak słońce. Jakie trzy? Tu mnich jest w posiadaniu agregatu moralności adepta, agregatu koncentracji adepta, agregatu zrozumienia adepta. Takie są trzy rzeczy będąc w posiadaniu których mnich wyszedł poza obszar Mary i świeci jak słońce”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Moralność, koncentracja, i zrozumienie -
Ten u kogo są one w pełni rozwinięte,
Przechodząc poza królestwem Mary,
Świeci wokół jak słońce.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
60. Podstawy pod czynienie zasług
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: "Mnisi, są te trzy podstawy pod czynienie zasług. Jakie trzy? Podstawa pod czynienie zasługi polegająca na dawaniu, podstawa pod czynienie zasługi polegająca na moralności, i podstawa pod czynienie zasługi polegająca na utrzymaniu przy istnieniu (medytacji). Takie są te trzy podstawy pod czynienie zasług”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Powinien się ćwiczyć w czynach zasługi
Które przynoszą długotrwałe szczęście:
Szczodrość, zrównoważone życie,
Utrzymywanie przy istnieniu przyjaznego umysłu.
Przez kultywowanie tych trzech rzeczy,
Czyny przynoszą szczęście,
Mądry człowiek odradza się w błogości
W niekłopotliwym, szczęśliwym świecie.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
61. Oczy
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy rodzaje oczu. Jakie trzy? Oko cielesne, oko boskie, i oko zrozumienia. Takie, mnisi, są te trzy rodzaje oczu”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Cielesne oko, boskie oko,
I niezrównane oko zrozumienia -
Te troje oczu zostało opisane
Przez Buddę, najwyższego wśród ludzi.
Powstanie cielesnego oka
Jest ścieżką do boskiego oka,
Ale niezrównane oko zrozumienia
Jest tym z którego powstaje wiedza.
Przez osiągnięcie takiego oka
Jest się uwolnionym od wszelkiego cierpienia.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
62. Zdolności
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy zdolności. Jakie trzy? Zdolność pewności: 'Dojdę do poznania tego co jeszcze nie jest poznane'; zdolność finałowej wiedzy; i zdolność tego który poznał finałową wiedzą. Takie, mnisi, są te trzy zdolności”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Dla mnicha w treningu
Będącego w zgodzie z bezpośrednią ścieżką,
Wpierw powstaje wiedza o wstrzymaniu,
A finałowa wiedza bezpośrednio za tym podąża.
Uwolniony przez finałową wiedzę,
Przez zniszczenie więzów istnienia
Pogodny ma pewność:
'Niezachwiane jest moje wyzwolenie'.
Zaopatrzony w tą zdolność
Spokojny rozmiłowuje się w spokojnym stanie.
Zwyciężywszy Marę i jego wierzchowca,
Nosi swe ostatnie ciało.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
63. Czas
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy czasy. Jakie trzy? Czas przeszły, czas przyszły, czas teraźniejszy. Takie, mnisi, są te trzy czasy”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Postrzegając to co może być wyrażone przez koncepcje,
Istoty opierają się na tym co jest wyrażone.
Nie całkiem rozumiejąc wyrażone,
Wchodzą w sidła śmierci.
Ale przez całkowite zrozumienie tego co jest wyrażone,
Człowiek nie pojmuje błędnie mówcy.
Jego umysł osiąga wolność,
Najwyższy stan spokoju.
Po zrozumieniu tego co jest wyrażone,
Spokojny cieszy się spokojnym stanem.
Stojąc w Dhammie, doskonały w wiedzy
Swobodnie używa koncepcji,
Ale już dłużej nie wchodzi w ich obręb.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
64. Złe zachowanie
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy rodzaje złego zachowania Jakie trzy? Złe zachowanie ciałem, złe zachowanie mową, złe zachowanie umysłem. Takie są te trzy rodzaje złego zachowania”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Podjęcie się złego zachowania
Ciałem, złego zachowania mową,
Złego zachowania umysłem, i jakiegokolwiek jeszcze
Jest rozpoznawane jako błąd -
Nie podjąwszy się dobrego czynu
I uczyniwszy wiele z tego co złe -
Gdy jego ciało się rozpada
Głupiec odradza się w piekle.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
65. Dobre zachowanie
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy rodzaje dobrego zachowania Jakie trzy? Dobre zachowanie ciałem, dobre zachowanie mową, dobre zachowanie umysłem. Takie są te trzy rodzaje dobrego zachowania”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Porzucenie złego zachowania
Ciałem, złego zachowania mową,
Złego zachowania umysłem, i jakiegokolwiek jeszcze
Co jest rozpoznawane jako błędne -
Nie podjęcie się złego czynu
I uczynienie wiele z tego co dobre -
Gdy jego ciało się rozpada
Ten mądry człowiek odradza się w niebie.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
66. Czystość
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy rodzaje czystości. Jakie trzy? Czystość ciała, czystość mowy, i czystość umysłu. Takie są te trzy rodzaje czystości”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Cielesna czystość, czystość mowy,
Mentalna czystość i nieskazitelność -
Czysty posiadający taką czystość
Jest nazywany tym kto porzucił wszystko.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
67. Doskonałość
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy rodzaje doskonałości. Jakie trzy? Doskonałość ciała, doskonałość mowy, doskonałość umysłu. Takie są te trzy doskonałości”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Cieleśnie doskonały, doskonały w mowie,
Mentalnie doskonały i nieskazitelny;
Mędrzec posiadający taką doskonałość
Nazywany jest oczyszczonym ze złego.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
68. Namiętność -1
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, ten u kogo namiętność nie jest porzucona, nienawiść nie jest porzucona, złudzenie nie jest porzucone, jest w niewoli Mary Złego; złapał się w pętlę Mary i jest na łasce Mary Złego. Mnisi, ten u kogo namiętność jest porzucona, nienawiść jest porzucona, złudzenie jest porzucone, jest uwolniony z niewoli Mary Złego; odrzucił pętlę Mary i nie jest na łasce Mary Złego”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Ten kto zakończył przywiązanie
Wraz z nienawiścią i ignorancją
Jest nazywany wewnętrznie rozwiniętym.
Tatagata został najwyższym,
Przebudzonym, przekroczywszy wrogość i strach,
Tym kto porzucił wszystko.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
69. Namiętność - 2
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, jakikolwiek mnich czy mniszka u którego namiętność nie jest porzucona, nienawiść nie jest porzucona, złudzenie nie jest porzucone, jest określany jako ten kto nie przekroczył oceanu z jego falami, kipielą, i wirami, z jego rekinami i demonami. Ale jakikolwiek mnich czy mniszka u którego namiętność jest porzucona, nienawiść jest porzucona, złudzenie jest porzucone, jest określany jako ten kto przekroczył ocean z jego falami, kipielą, i wirami, z jego rekinami i demonami – tym o którym jest powiedziane: 'Przekroczywszy, wyszedł poza, bramin stoi na suchym lądzie'”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Ten kto zakończył namiętność
Wraz z nienawiścią i ignorancją
Przekroczył ten ocean
Z jego rekinami i demonami,
Z jego budzącymi lęk falami,
Tak trudnymi do przebycia.
Pokonał każde uwiązanie
Pozostawił Śmierć z tyłu,
Stał się wolny od utrzymywania,
Opuścił cierpienie i odnowę istnienia.
Zniknął, nie może być opisany, powiadam,
Że zdezorientował Króla Śmierci.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
70. Błędny Pogląd
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, widziałem stworzenia które źle się zachowywały ciałem, mową, i umysłem, które lżyły szlachetnych, które miały błędny pogląd i podejmowały się różnych czynów z uwagi na ich błędny pogląd. Wraz z rozpadem ciała, po śmierci, te stworzenia odradzają się w nieszczęśliwym stanie, złej destynacji, zatraceniu, w piekle. Mówię to, mnisi, nie dowiedziawszy się od innego pustelnika czy bramina. To ponieważ sam poznałem to, zobaczyłem to, i zaobserwowałem to, to mówię: 'Mnisi, widziałem stworzenia które źle się zachowywały ciałem, mową, i umysłem, które lżyły szlachetnych, które miały błędny pogląd i podejmowały się różnych czynów z uwagi na ich błędny pogląd. Wraz z rozpadem ciała, po śmierci, te stworzenia odradzają się w nieszczęśliwym stanie, złej destynacji, zatraceniu, w piekle'”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Tutaj jednostka z
Błędnie ukierunkowanym umysłem
Wygłaszająca błędną mowę
I podejmująca się złych czynów,
O małej uczoności,
Czyniąca przewinę w tym krótkim życiu -
Przy rozpadzie ciała
Ten głupiec odradza się w piekle.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
71. Właściwy pogląd
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, widziałem stworzenia które dobrze się zachowywały ciałem, mową, i umysłem, które nie lżyły szlachetnych, które miały właściwy pogląd i podejmowały się różnych czynów z uwagi na ich właściwy pogląd. Wraz z rozpadem ciała, po śmierci, te stworzenia odradzają się w dobrej destynacji, w niebiańskim świecie. Mówię to, mnisi, nie dowiedziawszy się od innego pustelnika czy bramina. To ponieważ sam poznałem to, zobaczyłem to, i zaobserwowałem to, to mówię: 'Widziałem stworzenia które dobrze się zachowywały ciałem, mową, i umysłem, które nie lżyły szlachetnych, które miały właściwy pogląd i podejmowały się różnych czynów z uwagi na ich właściwy pogląd. Wraz z rozpadem ciała, po śmierci, te stworzenia odradzają się w dobrej destynacji, w niebiańskim świecie'”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Tutaj jednostka z
Właściwie ukierunkowanym umysłem
Wygłaszająca właściwie mowę
I podejmująca się dobrych czynów,
O dużej uczoności,
Czyniąca zasługi w tym krótkim życiu -
Przy rozpadzie ciała
Ten mądry człowiek odradza się w niebie.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
72. Ucieczka
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy elementy ucieczki. Jakie trzy? Ucieczka od zmysłowych przyjemności, mianowicie wyrzeczenie; ucieczka od materialnej formy, mianowicie niematerialność; i ucieczka od czegokolwiek co doszło do istnienia, od czegokolwiek co determinowane i powstałe współzależnie, mianowicie wstrzymanie. Takie mnisi są te trzy elementy ucieczki”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Poznawszy ucieczkę od zmysłowych przyjemności
I to co przekracza materialne formy,
Ten energiczny jest zawsze pilny
Osiągając uspokojenie wszystkich determinacji.
Taki mnich który widzi właściwie
Jest przez to dobrze uwolniony.
Spełniony w wiedzy, spokojny,
Mędrzec który przekroczył wszystkie więzy.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
73. Bardziej Spokojne
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, niematerialne jest bardziej spokojne niż domena materialnej formy, i wstrzymanie jest bardziej spokojne niż niematerialne”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Te stworzenia które osiągają domenę materialnej formy
I te ustanowione na niematerialnym,
Jeżeli nie znają wstrzymania,
Powracają do odnowy istnienia.
Ci którzy w pełni rozumieją materialne formy,
Nie utykając w niematerialnym,
Są uwolnieni przez wstrzymanie
I pozostawili Śmierć daleko za sobą.
Skontaktowawszy osobiście
Nieśmiertelny element wolny od esencji istnienia,
Zrealizowawszy uwolnienie od esencji istnienia,
Jego skazy odeszły,
W Pełni Przebudzony proklamuje
Stan bez żalu, pusty od splamień.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
74. Synowie
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, te trzy rodzaje synów znajduje się istniejących w świecie. Jakie trzy? Nadrzędny rodzaj, podobny rodzaj, i podrzędny rodzaj. Mnisi, jaki jest nadrzędny rodzaj syna? W tym przypadku syn ma matkę i ojca którzy nie udali się po schronienie do Buddy, Dhammy i Zgromadzenia; którzy nie powstrzymują się od zabijania, zabierania tego co nie dane, od złego zachowania co do zmysłowych przyjemności, od fałszywej mowy, i od picia alkoholu prowadzącego do zaniedbania; którzy są niecnotliwi o złym zachowaniu. Ale syn jest tym który udał się po schronienie do Buddy, Dhammy i Zgromadzenia; który powstrzymuje się od zabijania, zabierania tego co nie dane, od złego zachowania co do zmysłowych przyjemności, od fałszywej mowy, i od picia alkoholu prowadzącego do zaniedbania; który jest cnotliwy o dobrym zachowaniu. To, mnisi, jest nadrzędny syn. A jaki mnisi jest podobny rodzaj syna? W tym przypadku syn ma matkę i ojca którzy udali się po schronienie do Buddy, Dhammy i Zgromadzenia; którzy powstrzymują się od zabijania, zabierania tego co nie dane, od złego zachowania co do zmysłowych przyjemności, od fałszywej mowy, i od picia alkoholu prowadzącego do zaniedbania; którzy są cnotliwi o dobrym zachowaniu. I syn również jest tym który udał się po schronienie do Buddy, Dhammy i Zgromadzenia; który powstrzymuje się od zabijania, zabierania tego co nie dane, od złego zachowania co do zmysłowych przyjemności, od fałszywej mowy, i od picia alkoholu prowadzącego do zaniedbania; który jest cnotliwy o dobrym zachowaniu. To mnisi jest podobny rodzaj syna. A jaki, mnisi, jest podrzędny rodzaj syna? W tym przypadku syn ma matkę i ojca którzy udali się po schronienie do Buddy, Dhammy i Zgromadzenia; którzy powstrzymują się od zabijania, zabierania tego co nie dane, od złego zachowania co do zmysłowych przyjemności, od fałszywej mowy, i od picia alkoholu prowadzącego do zaniedbania; którzy są cnotliwi o dobrym zachowaniu. Ale syn jest tym który nie udał się po schronienie do Buddy, Dhammy i Zgromadzenia; który nie powstrzymuje się od zabijania, zabierania tego co nie dane, od złego zachowania co do zmysłowych przyjemności, od fałszywej mowy, i od picia alkoholu prowadzącego do zaniedbania; który jest niecnotliwy o złym zachowaniu. Takie, mnisi są te trzy rodzaje synów istniejących w świecie”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Mądrzy chcą syna
Który jest nadrzędny lub równy.
Nie chcą podrzędnego syna,
Tego co przynosi wstyd rodzinie,
Ale takich synów w rodzinie
Którzy są żarliwymi świeckimi wyznawcami,
Celującymi w wierze i moralności,
Szczodrzy, nieskąpi,
Jaśniejący w towarzystwie
Jak księżyc uwolniony od chmur.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
75. Bezdeszczowa chmura
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy rodzaje osób istniejących w świecie. Jakie trzy? Jedna która jest jak bezdeszczowa chmura, jedna która pada lokalnie, i jedna która pada wszędzie. A jaka jest osoba, mnisi, która jest jak bezdeszczowa chmura? Tu pewna osoba nie jest dawcą dla nikogo; nie daje jedzenia, napojów, ubrań, pojazdów, girland, pachnideł, maści, łóżek, mieszkań i lamp dla pustelników i braminów, dla biednych, nędzarzy i będących w potrzebie. Ten rodzaj osoby jest jak bezdeszczowa chmura. A jaka jest osoba, mnisi, która poda lokalnie? Tu pewna osoba jest dawcą dla niektórych, ale już nie dla innych. Daje jedzenie, napoje, ubrania, pojazdy, girlandy, pachnidła, maści, łóżka, mieszkania i lampy dla pewnych biednych, nędzarzy i będących w potrzebie, ale nie dla innych. To jest rodzaj osoby która pada lokalnie. A jaka jest osoba, mnisi, która poda wszędzie? Tu pewna osoba daje wszystkim. Daje jedzenie, napoje, ubrania, pojazdy, girlandy, pachnidła, maści, łóżka, mieszkania i lampy dla wszystkich pustelników i braminów, dla biednych, nędzarzy i będących w potrzebie". To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:
Ani pustelnikom ani braminom
Ani biednym ani nędzarzom
Nie daje nic z magazynu
Jedzenia i napojów i dóbr
Ta pospolita osoba jest nazywana
"Tym co jest jak bezdeszczowa chmura".
Pewnym daje,
Pewnym oferuje jedzenie;
Tego mądrzy ludzie nazywają
"Tym co pada lokalnie".
Osoba sławna ze swej hojności,
Współczująca wszystkim istotom,
Rozprowadza jedzenie z zadowoleniem.
"Daję!, daję!" mówi.
Jak wielki burzowy obłok
Który grzmi i pada
Wypełniając liście i zagłębienia,
Nasycając ziemię wodą,
Taka właśnie jest ta osoba.
Po prawowiernym zgromadzeniu bogactwa
Które osiągnął swym własnym wysiłkiem,
W pełni zaspokaja jedzeniem i napojami
Jakiekolwiek stworzenie żyjące w potrzebie.
To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.