sobota, 24 grudnia 2011

Grupa Trójek 76-99

76. Aspirując do szczenięcia

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, aspirując do tych trzech rodzajów szczęścia, mądra osoba powinna chronić moralne zachowanie. Jakich trzech? Aspirując: 'Niech spotka mnie pochwała', mądra osoba powinna chronić moralne zachowanie. Aspirując: 'Niech będę bogata', mądra osoba powinna chronić moralne zachowanie. Aspirując: 'Po rozpadzie ciała, po śmierci, niech odrodzę się w dobrej destynacji, w niebiańskim świecie', mądra osoba powinna chronić moralne zachowanie. Takie są te trzy rodzaje szczęścia, aspirując do nich mądra osoba powinna chronić moralne zachowanie". To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Aspirując do trzech rodzajów szczęścia
Mądra osoba powinna chronić moralność:
Pochwała, pozyskanie własności,
Cieszenie się później niebem.

Jeżeli nie czyniący zła
Stowarzysza się ze złoczyńcą,
Jest podejrzewany o zło
I jego zła reputacja rośnie.

Z kimkolwiek się przyjaźni,
Z kimkolwiek stowarzysza
Staje się o podobnych cechach,
Staje się jak jego towarzysz.

Podążający za i przewodnik,
Ten co kontaktuje i kontaktowany,
Są jak strzała pokryta trucizną
Co zabrudza swój kołczan.
Obawiając się zabrudzenia mądra osoba
Nie powinna mieć złych przyjaciół.

Człowiek który wiąże zgniłą rybę
Źdźbłami pewnego rodzaju trawy kusa
Sprawia, ze trawa śmierdzi zgnilizną;
I tak jest z tymi co podążają za głupcami.

Człowiek który opakowuje puder tagara
W obszerny liść z drzewa
Sprawia, że liść ten pachnie;
I tak jest z tymi co podążają za mędrcami.

Zatem tak jak liściasty pojemnik,
Rozumiejąc rezultat dla siebie,
Za niemoralnym nie powinno się postępować,
Mądra osoba powinna postępować za moralnym.
Niemoralny prowadzi ją do piekła,
Cnotliwy pomaga osiągnąć niebo.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


77. Rozpadające się

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, to ciało jest rozpadające się, w naturze świadomości leży zanik i wszystkie obiekty utrzymywania są nietrwałe, cierpieniem i podmiotem zmiany”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Znając ciało jako rozpadające się
I świadomość jako skazaną na zanik,
Zobaczywszy strach w obiektach utrzymywania,
Wyszedł poza narodziny i śmierć;
Osiągnął najwyższy spokój,
Z opanowanym umysłem czeka swego czasu.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


78. Podobieństwo elementów

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, to zgodnie z podobieństwem elementów, stworzenia stowarzyszają się ze sobą i jednoczą. Stworzenia o niskich dyspozycjach stowarzyszają się i jednoczą ze stworzeniami o niskich dyspozycjach. Stworzenia o dobrych dyspozycjach stowarzyszają się i jednoczą ze stworzeniami o dobrych dyspozycjach. Tak było w przeszłości, będzie tak w przyszłości i jest tak teraz”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Pragnienie zrodzone ze stowarzyszenia
Jest odcięte przez nie-stowarzyszanie się.
Jak ktoś na drewnianej desce
Pogrążyłby się w wielkim oceanie,
Tak też ten o moralnym życiu
Pogrąża się stowarzyszając się z próżniakiem.

Zatem unikaj próżniaka
Tego co czyni mały wysiłek.
Żyj z tymi co trwają w odosobnieniu,
Szlachetni zdecydowani i medytujący.
Którzy są zawsze pracowici i mądrzy.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


79. Upadanie

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, trzy rzeczy prowadzą do upadania mnicha w treningu. Jakie trzy? Tu mnich w treningu cieszy się pracami, jest zadowolony z pracy, raduje się oddawaniu pracom. Cieszy się rozmową, jest zadowolony rozmowami, raduje się oddawaniem rozmowom. Cieszy się snem, jest zadowolony ze snu, raduje się oddawaniu snom. Mnisi, trzy rzeczy chronią mnicha w treningu przed upadaniem. Jakie trzy? Tu mnich w treningu nie cieszy się pracami, nie jest zadowolony z pracy, nie raduje się oddawaniu pracom. Nie cieszy się rozmową, nie jest zadowolony rozmowami, nie raduje się oddawaniem rozmowom. Nie cieszy się snem, nie jest zadowolony ze snu, nie raduje się oddawaniem snom. Te trzy rzeczy chronią mnicha w treningu przed upadaniem”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Mnich który cieszy się pracami,
Niespokojny, zadowolony z rozmów i snu,
Nigdy nie będzie zdolny osiągnąć
Najwyższego przebudzenia.

I tak niech zawęzi swe obowiązki,
Porzuci ospałość i niepokój;
Taki mnich może osiągnąć
Najwyższe przebudzenie.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


80. Niekorzystne Myśli

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy rodzaje niekorzystnych myśli. Jakie trzy? Myśl dotycząca nie bycia wzgardzonym, myśli dotycząca zysku, uznania, i sławy; myśli dotycząca angażowania się w sprawy innych. Takie, mnisi, są te trzy rodzaje niekorzystnych myśli”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Troszcząc się o nie bycie wzgardzonym,
Zyskiem, uznaniem i szacunkiem,
Ciesząc się towarzystwem
Jest daleki od zniszczenia pęt.

Ale porzuciwszy synów i stada
Życie rodzinne i posiadłości,
Taki mnich może osiągnąć
Najwyższe przebudzenie.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


81. Hołd

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, widziałem stworzenia pokonane z umysłami uległymi obsesji przyjmowania hołdu, po rozpadzie ciała, po śmierci odradzające się z nieszczęśliwym stanie, w złej destynacji, zatraceniu, w piekle. Widziałem stworzenia pokonane z umysłami uległymi obsesji nie przyjmowania hołdu, po rozpadzie ciała, po śmierci odradzające się z nieszczęśliwym stanie, w złej destynacji, zatraceniu, w piekle. Widziałem stworzenia zmorzone z umysłami uległymi obsesji zarówno przyjmowania hołdu, jak i nie przyjmowania hołdu, po rozpadzie ciała, po śmierci odradzające się z nieszczęśliwym stanie, w złej destynacji, zatraceniu, w piekle”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Ten kto żyje pilnie
Ma niezakłóconą koncentrację,
Zarówno gdy składa mu się hołd
Jak i gdy nie otrzymuje hołdu.

Ciągle medytujący, zdolny
Z subtelnym poglądem i wglądem,
Cieszy się wstrzymaniem utrzymywania -
Nazywają takiego „prawdziwym człowiekiem”.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


82. Radosna Wypowiedź

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, wśród bogów te trzy radosne wypowiedzi są wygłaszane od czasu do czasu przy pewnych okazjach. Jakie trzy? Kiedy szlachetny uczeń po ogoleniu swych włosów i brody zamierza odejść z domu w bezdomność, tego czasu wśród bogów radosna wypowiedź jest wygłaszana: 'Szlachetny uczeń zamierza walczyć z Marą'. To pierwsza radosna wypowiedź wygłaszana wśród bogów od czasu do czasu przy pewnej okazji. I znów, mnisi, kiedy szlachetny uczeń żyje zaangażowany w kultywowanie siedmiu czynników przebudzenia, tego czasu wśród bogów radosna wypowiedź jest wygłaszana: 'Szlachetny uczeń walczy z Marą'. To druga radosna wypowiedź wygłaszana wśród bogów przy pewnej okazji. I znów, mnisi, kiedy szlachetny uczeń przez osobistą realizację z bezpośrednią wiedzą tutaj i teraz wkracza i trwa w wyzwoleniu umysłu, w wyzwolenie przez zrozumienie co bez skaz przez wyczerpanie skaz, tego czasu wśród bogów radosna wypowiedź jest wygłaszana: 'Szlachetny uczeń wygrał walkę z Marą'. To trzecia radosna wypowiedź wygłaszana wśród bogów przy pewnej okazji. Takie mnisi, są te trzy radosne wypowiedzi wygłaszane przy pewnych okazjach". To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Widząc. że wygrał walkę
Nawet bogowie oddają mu cześć,
Uczeń W Pełni Przebudzonego
Wielki, wolny od nieśmiałości:

„Oddajemy ci honor, człowieku czystej krwi,
Odniosłeś trudne zwycięstwo.
Rozgromiwszy armię Śmierci,
Jesteś o niezachwianym wyzwoleniu”.

Tak wychwalają bogowie,
Tego co osiągnął cel,
Gdyż nie dostrzegają w nim
Podstaw pod podporządkowanie się kontroli Śmierci.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


83.Pięć Zapowiadających Znaków

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, kiedy bóg ma umrzeć i opuścić kompanię bogów, pojawia się pięć zapowiadających to znaków: jego naszyjnik z kwiatów więdnie, jego ubranie staje się pobrudzone, z jego pach zaczyna płynąć pot, jego cielesne promieniowanie zanika i bóg nie cieszy się swym niebiańskim tronem. Bogowie obserwując zapowiadające znaki tego, że bóg ma umrzeć, dodają mu odwagi w trzech rzeczach tymi słowami: 'Idź stąd do dobrej destynacji, zdobądź to co jest dobre do zdobycia. Po zdobyciu tego co jest dobre do zdobycia, stań się w tym mocno ustanowiony'”. Kiedy to zostało powiedziane, pewien mnich spytał Zrealizowanego: „Czcigodny panie, co jest rozpoznawane przez bogów jako dobra destynacja? Co jest rozpoznawane przez bogów jako dobre do zdobycia? Co jest rozpoznawane przez bogów jako do mocnego ustanowienia?” „To ludzka egzystencja, mnisi, jest rozpoznawana przez bogów jako dobra destynacja. Kiedy ludzka istota uzyskuje wiarę w Dhammę i Dyscyplinę nauczaną przez Tahtagatę, to jest rozpoznawane przez bogów jako zdobycz dobra do zdobycia. Kiedy jest w nim stała wiara, ustanowiona i silna, nie do zniszczenia przez żadnego pustelnika czy bramina czy boga czy Marę czy Brahmę czy przez kogokolwiek innego na świecie, to jest rozpoznawane przez bogów za mocne ustanowienie”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Kiedy bóg którego życie się wyczerpało
Umiera i odchodzi z kompanii bogów,
Bogowie dodają mu odwagi
Na trzy sposoby, słowami:

„Idź, przyjacielu, do dobrej destynacji,
Do towarzystwa ludzi.
Stając się człowiekiem uzyskaj wiarę
Niezwyciężoną w prawdziwą Dhammę.

Ta wiara uczyniona stałą,
Niech stanie się zakorzeniona i dobrze ustabilizowana,
Niezachwiana przez całe życie
W prawdziwej Dhammie dobrze ogłoszonej.

Porzuciwszy złe zachowanie się ciałem,
Jak również złe zachowanie mową,
Złe zachowanie umysłem i jakiekolwiek inne
Co uznawane z błędne,
Uczyniwszy wiele z tego co dobre
Zarówno ciałem jak i mową
I uczyniwszy dobro umysłem
Co bezgraniczne i wolne od utrzymywania.

Z tą zasługą jako podstawą
Uczynioną obfitą przez szczodrość,
Powinieneś ustanowić innych ludzi
W prawdziwej Dhammie i świętym życiu”.

Kiedy bogowie wiedzą, że bóg
Jest bliski opuszczenie ich grona,
Kierowani współczuciem zachęcają go:
„Powracaj tutaj wciąż od nowa”.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


84. Dla Dobra Wielu

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, te trzy osoby pojawiając się w świecie pojawiają się dla dobra wielu ludzi, dla szczęścia wielu ludzi, ze współczucia dla świata, dla dobrobytu, dobra i szczęścia bogów i ludzi. Jakie trzy? Tu Tathagata pojawia się na świecie, Arahat, Całkowicie Przebudzony, doskonały w prawdziwej wiedzy i prowadzeniu się, wzniosły, znawca światów, nieporównany przywódca ludzi do opanowania, nauczyciel bogów i ludzi, oświecony, błogosławiony. Naucza Dhammy która jest dobra na początku, dobra w środku, i dobra na końcu, o poprawnym znaczeniu i frazie i proklamuje święte życie i jego wypełnienie w całkowitej czystości. To mnisi, jest pierwsza osoba pojawiająca się w świecie, która pojawia się dla dobra wielu ludzi, dla szczęścia wielu ludzi, dla dobrobytu, dobra i szczęścia wielu ludzi. Następnie, mnisi, jest uczeń tego nauczyciela, arahat, którego skazy są wyczerpane, który przeżył święte życie, wykonał co było do wykonania, zniszczył pęta istnienia i jest całkowicie wyzwolony przez finałową wiedzę. Naucza Dhammy która jest dobra na początku, dobra w środku, i dobra na końcu, o poprawnym znaczeniu i frazie i proklamuje święte życie i jego wypełnienie w całkowitej czystości. To mnisi, jest druga osoba pojawiająca się w świecie, która pojawia się dla dobra wielu ludzi, dla szczęścia wielu ludzi, dla dobrobytu, dobra i szczęścia wielu ludzi. Następnie jest uczeń tego nauczyciela, w treningu, kto podąża ścieżką, nauczył się wiele i jest o moralnym prowadzeniu się. Naucza Dhammy która jest dobra na początku, dobra w środku, i dobra na końcu, o poprawnym znaczeniu i frazie i proklamuje święte życie i jego wypełnienie w całkowitej czystości. To mnisi, jest trzecia osoba pojawiająca się w świecie, która pojawia się dla dobra wielu ludzi, dla szczęścia wielu ludzi, dla dobrobytu, dobra i szczęścia wielu ludzi”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Nauczyciel, wielki mędrzec
Jest pierwszy na świecie;
Podąża za nim uczeń
Którego opanowanie jest doskonałe;
I dalej uczeń w treningu na ścieżce,
Ten co nauczył się wiele i jest cnotliwy.

Ci trzej są główni wśród bogów i ludzi:
Iluminujący, nauczający Dhammy,
Otwierający bramy do Nieśmiertelności,
Uwalniają wielu ludzi z niewoli.

Ci którzy podążają ścieżką
Dobrze nauczaną przez najwyższego
Lidera karawany, którzy rozmiłowują się
W Nauce Wzniosłych,
Zakończą cierpienie
Podczas tego życia.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


85. Kontemplując Brzydotę

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, żyjcie kontemplując brzydotę ciała. Niech uważność oddychania będzie wewnętrznie ustanowiona u was. Żyjcie kontemplując nietrwałość we wszystkich determinacjach. Dla tych którzy kontemplują brzydotę ciała, tendencja do pożądania odnośnie elementu piękna jest porzucona. Kiedy uwżność oddechu jest wewnętrznie dobrze ustanowiona u mnicha, już dłużej nie pozostają tendencje by myśli powodowały strapienie umysłu. Dla tych którzy żyją kontemplując nietrwałość we wszystkich determinacjach, ignorancja jest porzucana i wiedza powstaje”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Kontemplując brzydotę w ciele,
Będąc uważny wdechów i wydechów,
Zawsze pilny i widzący jasno
Uspakajający wszystkie determinacje:

Taki mnich który widzi właściwie
Jest przez to uwolniony.
Spełniony w wiedzy, spokojny
Ten mędrzec przekroczył wszystkie więzy.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


86. Praktyka Zgodnie z Dhammą

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „W odniesieniu do mnicha który praktykuje zgodnie z Dhammą, to jest odpowiedni sposób definiowania 'praktyki zgodnie z Dhammą'. Kiedy mówi, mówi tylko o Dhammie, nie o nie-Dhammie. Kiedy myśli, myśli tylko myśli o Dhammie, nie myśli o nie-Dhammie. Unikając tych dwóch, żyje w równowadze, uważny i jasno postrzegający”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Mnich cieszący się Dhammą
I rozmiłowany w Dhammie,
Rozmyślając o Dhammie,
Nie odpada od prawdziwej Dhammy.
Czy to chodząc czy stojąc,
Siedząc czy leżąc,
Z umysłem wewnętrznie powstrzymanym
Osiąga trwały spokój.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


87. Tworzące Ślepotę

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, te trzy rodzaje niekorzystnych myśli, tworzą ślepotę, brak wizji i absencję wiedzy; utrudniają zrozumienie, wiodą do strapienia i nie prowadzą do wygaszenia. Jakie to trzy? Zmysłowa myśl, myśl o złej woli, i agresywna myśl. Takie, mnisi, są te trzy rodzaje myśli tworzące ślepotę, brak wizji i absencję wiedzy; utrudniające zrozumienie, wiodące do strapienia i nie prowadzące do wygaszenia. Mnisi, te są trzy rodzaje myśli usuwające ślepotę, i tworzące wizję, wiedzę; i wzrost zrozumienia; nie wiodą do strapienia i prowadzą do wygaszenia. Jakie trzy? Myśl o wyrzeczeniu, myśl o przyjazności, i myśl o nie krzywdzeniu. Takie, mnisi są trzy rodzaje myśli usuwające ślepotę, i tworzące wizję, wiedzę; i wzrost zrozumienia; nie wiodą do strapienia i prowadzą do wygaszenia”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Trzy korzystne myśli powinny być podejmowane,
Trzy niekorzystne myśli powinny być odrzucone.
Ten kto zatrzymuje takie ukierunkowanie myśli
Jak prysznic usuwa chmurę kurzu,
Z umysłem który zdławił takie myśli
Osiąga w tym życiu stan spokoju.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


88. Wewnętrzne Splamienia

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy wewnętrzne splamienia, wewnętrzni wrogowie, wewnętrzni nieprzyjaciele, wewnętrzni przeciwnicy. Jacy trzy? Chciwość, mnisi, jest wewnętrznym splamieniem, wewnętrznym wrogiem, wewnętrznym nieprzyjacielem, wewnętrznym przeciwnikiem. Nienawiść, mnisi, jest wewnętrznym splamieniem, wewnętrznym wrogiem, wewnętrznym nieprzyjacielem, wewnętrznym przeciwnikiem. Złudzenie, mnisi, jest wewnętrznym splamieniem, wewnętrznym wrogiem, wewnętrznym nieprzyjacielem, wewnętrznym przeciwnikiem. Takie są te trzy”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Chciwość jest przyczyną niepowodzeń,
Chciwość agituje umysł;
Ludzie tego nie rozumieją
Że niebezpieczeństwo powstaje wewnątrz.

Chciwa osoba nie zna dobra,
Chciwa osoba nie widzi Dhammy;
Oślepiająca ciemność zatem zwycięża
Gdy chciwość opanowuje osobę.

Ale ten kto porzucił chciwość
Nie tęskni za tym co zaprasza zachłanność.
Chciwość osuwa się po nim
Jak kropla wody po liściu lotosu.

Nienawiść jest przyczyną niepowodzeń,
Nienawiść agituje umysł;
Ludzie tego nie rozumieją
Że niebezpieczeństwo powstaje wewnątrz.

Nienawidząca osoba nie zna dobra,
Nienawidząca osoba nie widzi Dhammy;
Oślepiająca ciemność zatem zwycięża
Gdy nienawiść opanowuje osobę.

Ale ten kto porzucił nienawiść
Nie jest rozgniewany tym co prowokuje do gniewu.
Nienawiść opada z niego
Jak owoc palmyra ze swej łodygi.

Złudzenie jest przyczyną niepowodzeń,
Złudzenie agituje umysł;
Ludzie tego nie rozumieją
Że niebezpieczeństwo powstaje wewnątrz.

Ulegająca złudzeniu osoba nie zna dobra,
Ulegająca złudzeniu osoba nie widzi Dhammy;
Oślepiająca ciemność zatem zwycięża
Gdy złudzenie opanowuje osobę.

Ale ten kto porzucił złudzenie
Nie jest zdezorientowany rzeczami czyniącymi pomieszanie.
Zakańcza wszelkie złudzenia
Jak wschód słońca rozprasza ciemność.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


89. Devadatta

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, pokonany przez swój umysł uległy obsesji trzem rodzajom niegodziwości, Devadatta nieuniknienie pójdzie do nieszczęśliwego stanu, do piekła, na czas jednego eonu. Jakie to trzy? Pokonany przez swój umysł uległy obsesji złych pragnień Devadatta nieuniknienie pójdzie do nieszczęśliwego stanu, do piekła, na czas jednego eonu. Pokonany przez swój umysł uległy obsesji złych przyjaciół Devadatta nieuniknienie pójdzie do nieszczęśliwego stanu, do piekła, na czas jednego eonu; i chociaż było jeszcze wiele do zrobienia, zatrzymał się w połowie drogi, na nieistotnym osiągnięciu rozróżnienia. Takie, mnisi, są te trzy”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Z pewnością nikt o złych pragnieniach
Nie rodzi się z powrotem na tym świecie.
Wiedz, że idzie do odrodzin tych
Którzy żyją w kleszczach złych pragnień.

Słyszałem jak Devadatta był
Uważany za mądrego człowieka,
Rozwiniętego w medytacji
Lśniącego jak gdyby swą sławą.

Uznawszy się za mu równego,
Napadł Tathagatę
I udał się do czterodrzwiowego przerażającego miejsca,
Avici Nieustannego Piekła.

Kiedy spiskuje przeciwko niewinnemu
Który nie uczynił zła
To zło jego tylko dotyka
O zdeprawowanym umyśle i bez szacunku.

Ten kto myśli, że może zanieczyścić
Ocean dzbankiem trucizny
Nie będzie zdolny go zanieczyścić -
Wspaniała jest ta masa wody.

Podobnie jest z atakowaniem obelgami
Tathagaty który osiągnął doskonałość
I zawsze trwa ze spokojnym umysłem -
Obelgi nie mają na niego wpływu.
Mądry człowiek powinien zaprzyjaźnić się z kimś takim,
I stale za nim podążać.
Mnich który idzie jego ścieżką
Może osiągnąć koniec cierpienia.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


90. Główna Wiara

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są trzy główne rodzaje wiary. Jakie trzy? Jakiekolwiek są tu stworzenia, czy to bezstope czy z dwoma stopami czy czterema stopami, materialne czy niematerialne, postrzegające czy niepostrzegające czy ani-postrzegające-ani-nie-postrzegające, z nich Tathagata jest rozpoznawany jako główny, Arahat, W Pełni Przebudzony. Ci którzy mają wiarę w Buddę, mają wiarę w główne, dla tych z wiarą w główne, rezultat będzie główny. Jakiekolwiek są tu rzeczy, czy to determinowane czy niedeterminowane, z nich oderwanie jest uważane za główne, mianowicie wyciszenie próżności, eliminacja głodu, usunięcie podpory, zniszczenie kołowrotu odrodzin, wyczerpanie pragnienia, oderwanie, wstrzymanie, wygaszenie. Ci którzy mają wiarę w Dhammę oderwania, mają wiarę w główne, i dla tych z wiarą w główne, rezultat będzie główny. Jakiekolwiek społeczności czy grupy tu są, mnisi, te Zgromadzenie uczniów Tathagaty jest uważane za główne, mianowicie, cztery pary osób, osiem jednostek. Zgromadzenie uczniów Zrealizowanego jest warte podarunków, warte gościnności, warte ofiar, warte oddawania czci, niezrównane pole zasługi dla świata. Ci którzy mają wiarę w Zgromadzenie, mają wiarę w główne, i dla tych z wiarą w główne, rezultat będzie główny. Takie, mnisi, są te trzy główne rodzaje wiary”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

To jest główne dla tych z wiarą,
Dla tych co znają główną Dhammę:
Mając wiarę w Buddę jako głównego,
Godnego ofiar, najwyższego;

Mając wiarę w Dhammę jako główną,
Spokój oderwania, błogość;
Mając wiarę w Zgromadzenie jako główne,
Niezrównane pole zasług.

Rozprowadzając podarunki wśród głównych,
Główne są zasługi które narastają;
Główne ich życie i piękno,
Sława, reputacja, szczęście i siła.

Mądry ten kto daje głównym,
Skoncentrowany na głównej Dhammie,
Czy zostanie bogiem czy człowiekiem,
Cieszy się swym głównym osiągnięciem.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


91. Sposoby utrzymania

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, to jest pogardzany sposób utrzymania, żebranie o jedzenie. W świecie, mnisi, jest to forma obelgi, powiedzieć: 'Ty żebraku! Wędrujesz dookoła z miską w ręku!' A jednak ten sposób utrzymania został podjęty przez młodych ludzi z dobrej rodziny specjalnie, celowo. Nie zostali do tego zmuszeni przez królów ani przez bandytów ani przez debet ani przez strach przed stratą innych środków utrzymania, ale z myślą: 'Jesteśmy ofiarami narodzin, starości i śmierci, żalu, płaczu, bólu, smutku i rozpaczy, przezwyciężeni przez cierpienie, dotknięci cierpieniem. Być może da się dostrzec koniec tej całej masy cierpienia!' I tak ten młody człowiek z dobrej rodziny odchodzi z domu w bezdomność, ale może być chciwy zmysłowych przyjemności, silnie namiętny, nieżyczliwy, o zdeprawowanych myślach, nieuważny, niepojmujący, nieskoncentrowany, o wędrującym umyśle i niekontrolowanych zmysłach. Tak jak żagiew ze stosu pogrzebowego, paląca się po obu końcach a na środku posmarowana ekskrementami, nie może być używana jako budulec ani we wsi ani w lesie, tak też tym przykładem mówię o tej osobie: rozminął się z uciechami gospodarza, jednak nie spełnia celów pustelnika”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Rozminął się zarówno z świeckimi przyjemnościami
I swymi pustelniczymi, również, nieszczęsny człowiek!
Zrujnował to, odrzucił
I rozpada się jak pogrzebowa żagiew.

Znacznie lepiej dla niego połknąć
Rozżarzoną żelazną kulę
Niż by ten niemoralny i niekontrolowany
Jadł wyżebrane jedzenie.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


92. Rąbek Szaty

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, nawet jeżeli mnich mógłby trzymać się za rąbek mojej szaty i podążać za mną blisko, krok w krok, jeżeli jest chciwy zmysłowych przyjemności, silnie namiętny, nieżyczliwy o zdeprawowanych myślach, nieuważny, niepojmujący, nieskoncentrowany, o wędrującym umyśle i niekontrolowanych zmysłach, jest daleko ode mnie i ja jestem daleko od niego. Z jakiego powodu? Ten mnich nie widzi Dhammy. Nie widząc Dhammy, nie widzi mnie. Mnisi, nawet jeżeli mnich mógłby mieszkać oddalony o sto mil, jeżeli nie jest chciwy zmysłowych przyjemności, nie jest silnie namiętny, jest życzliwy, nie o zdeprawowanych myślach, z ustanowioną uważnością, jasno pojmujący, skoncentrowany, o zjednoczonym umyśle i kontrolowanych zmysłach, jest blisko mnie i ja jestem blisko niego. Z jakiego powodu? Ten mnich widzi Dhammę. Widząc Dhammę, widzi mnie”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Choć blisko podążając z tyłu,
Pełen pragnień i urazy,
Zobacz jak daleko jest -
Pożądliwy od niepożądliwego,
Niewygaszony od wygaszonego,
Chciwy od wolnego od chciwości.

Ale mądra osoba z bezpośrednią wiedzą
W pełni zrozumiała Dhammę,
Stając się bez pragnień, spokojna
Jak ciche niewzruszone jezioro.

Spójrz jak blisko jest -
Ten bez pragnień do drugiego bez pragnień,
Wygaszony do wygaszonego,
Wolny od chciwości do wolnego od chciwości.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


93. Ognie

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy ognie. Jakie trzy? Ogień pożądania, ogień nienawiści, ogień złudzenia. Takie, mnisi, są te trzy ognie”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Ogień pożądania pali śmiertelników
Zafascynowanych zmysłowymi przyjemnościami;
Ogień nienawiści pali wrogich ludzi
Którzy zabijają inne stworzenia;

Ogień złudzenia pali pomieszanych,
Nie widzących Dhammy Szlachetnych.
Będąc nieświadoma tych trzech ogni,
Ludzkość rozmiłowuje się w osobowości.

Nieuwolnieni z więzów Mary
Powiększają szeregi piekielne,
Egzystencję w królestwie zwierząt
Demonów i sferę duchów.

Ale ci zaangażowani w praktykowanie
Nauki Buddy, dzień i noc
Ciągle postrzegający brzydotę ciała,
Wygaszają ogień pożądania.

Ci najlepsi z ludzi przez przyjazność
Wygaszają ogień nienawiści,
I wygaszają ogień złudzenia
Przez zrozumienie wiodące do penetracji.

Wygasiwszy te trzy ognie,
Niestrudzenie nocą i dniem,
Ci przenikliwi osiągną wygaszenie,
I przekroczą wszelkie cierpienie.

Szlachetni widzący, mistrzowie wiedzy,
Mądrzy z doskonałym zrozumieniem,
Przez bezpośrednie poznanie końca narodzin
Nigdy więcej nie dojdą do odnowy istnienia.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


94. Badając

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, mnich powinien badać w taki sposób, że badając jego świadomość nie jest rozproszona i zdekoncentrowana zewnętrznie, a wewnętrznie nie jest zafiksowana, i przez nie trzymanie się niczego pozostaje niezakłócona. Jeżeli jego świadomość nie jest rozproszona i zdekoncentrowana zewnętrznie, a wewnętrznie nie jest zafiksowana, i przez nie trzymanie się niczego pozostaje niezakłócona, wtedy nie ma dojścia do istnienia narodzin, starości, śmierci i cierpienia w przyszłości”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Kiedy mnich porzucił
Siedem przywiązań i przeciął sznur,
Jego wędrowanie między narodzinami jest skończone:
Nie ma odnowy istnienia dla niego.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


95. Zmysłowe przyjemności

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te trzy sposoby uzyskania zmysłowych przyjemności. Jakie trzy? Są zmysłowe przyjemności już istniejące, tych którzy rozmiłowują się w kreacji i tych którzy sprawują kontrolę nad kreacjami innych. Takie są trzy sposoby uzyskania zmysłowych przyjemności". To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Ci którzy cieszą się tym co jest,
Ci bogowie co sprawują kontrolę,
Ci którzy rozmiłowują się w kreacji,
I inni którzy cieszą się zmysłowymi przyjemnościami -
Będąc w tym czy innym stanie
Nie są zdolni wyjść poza samsarę.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


96. Pęta

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi spętany pętami zmysłowych przyjemności i przez pęto istnienia jest powracającym, który powraca do tego stanu. Wolny od pęt zmysłowej przyjemności ale ciągle więziony przez pęto istnienia jest nie-powracającym, tym który nie powraca do tego stanu. Wolny od pęt zmysłowej przyjemności i od pęta istnienia jest arahatem, tym którego skazy są wyczerpane”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Związane przez oba te pęta -
Zmysłowe pęto i pęto istnienia -
Żyjące istoty kontynuują samsarę,
Podróżując od narodzin do śmierci.

Ci co porzucili zmysłowe przyjemnościami
Ale nie osiągnęli wyczerpania skaz,
Wiązani przez pęto istnienia,
Są określani jako nie-powracający.

Ale ci którzy odcięli wątpliwości,
Zakończyli wyobrażenie i odnowę istnienia,
Którzy osiągnęli pełne wyczerpanie skaz,
Choć w świecie, wyszli poza.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


97. Miłe Zachowanie

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, mnich który jest o miłym zachowaniu, miłej naturze i miłej mądrości, jest nazywany w tej Dhammie i Dyscyplinie tym, który jest w pełni spełniony, który osiągnął wypełnienie, najwyższym wśród ludzi. A jak mnich jest o miłym zachowaniu? Tu mnich jest moralny, żyje powstrzymany powstrzymaniem reguł dyscypliny, wyposażony w doskonałe prowadzenie się i zachowanie; widząc niebezpieczeństwo w najmniejszym błędzie, podejmuje reguły treningu i trenuje zgodnie z nimi. W ten sposób mnich jest tym o miłym zachowaniu. Tak jest on o miłym zachowaniu. A jak jest on o miłej naturze? Tu mnich żyje zaangażowany w kultywowanie siedmiu czynników przebudzenia. W ten sposób mnich jest tym o miłej naturze. Tak jest on o miłym zachowaniu i miłej naturze. A jak jest on o miłej mądrości? Tu przez swą osobistą realizację przez bezpośrednią wiedzę, mnich tutaj i teraz wkracza i trwa w wyzwoleniu umysłu i wyzwoleniu przez zrozumienie co bez skaz przez wyczerpanie skaz. W ten sposób mnich jest o miłej mądrości. W taki sposób jest on o miłym zachowaniu, miłej naturze, i miłej mądrości. W tej Dhammie i Dyscyplinie jest nazywany tym, który jest w pełni spełniony, który osiągnął wypełnienie, najwyższym wśród ludzi”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Sumienny mnich
Nigdy nie czyniący zła w żaden sposób,
Ani ciałem, ani mową czy umysłem,
Jest nazywany „tym o miłym zachowaniu”.

Skromny mnich
Który dobrze kultywował stany
Wiodące do przebudzenia
Jest nazywany „tym o miłej naturze”.

Mnich bez skaz
Który rozumie siebie
Zakończył tutaj cierpienie
Jest nazywany „tym o miłej mądrości”.

Ten kto celuje w tych trzech rzeczach,
Niezakłopotany, ze zniszczonymi wątpliwościami,
Nieprzywiązany do niczego w świecie
Jest nazywany „tym kto porzucił wszystko”.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


98. Dawanie

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, są te dwa rodzaje dawania, dawanie materialnych rzeczy i dawanie Dhammy. Z tych dwóch rodzajów dawania, to jest główne, mianowicie dawanie Dhammy. Są dwa rodzaje dzielenia się: dzielenie się materialnymi rzeczami i dzielenie się Dhammą. Z tych dwóch rodzajów dzielenia się, to jest główne, mianowicie dzielenie się Dhammą. Są dwa rodzaje pomocy: pomoc w materialnych rzeczach i pomoc w Dhammie. Z tych dwóch rodzajów pomocy, ta jest główna, mianowicie pomoc w Dhammie". To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Kiedy mówią, że dawanie
Jest najwyższe, nieprzewyższone,
I sam Zrealizowany zachęcał do dzielenia się,
Ten kto mądry i rozumiejący,
Pewny w tym czołowym polu zasług,
Czy nie dałby o odpowiednim czasie?

Zarówno ci którzy to proklamują
I ci którzy tego słuchają,
Pewni co do Nauk Wzniosłego,
Najwyższe dobro jest w pełni oczyszczone
Gdy pilnie żyją zgodnie z nauczaniem.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.


99. Potrójna Wiedza

To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, deklaruję, że przez Dhammę ktoś staje się braminem posiadającym potrójną wiedzę. Nie mówię tego o innym, tylko dlatego że ktoś mówi przekonująco i recytuje. A jak deklaruję, że przez Dhammę ktoś staje się braminem posiadającym potrójną wiedzę? Tu mnisi, mnich wspomina swe rozliczne przeszłe życia: jedne narodziny, drugie narodziny ... pięć narodzin, dziesięć narodzin, pięćdziesiąt narodzin, sto narodzin, sto tysięcy narodzin, wiele eonów rozszerzania się wszechświata, wiele eonów kurczenia się wszechświata, wiele eonów rozszerzania i kurczenia się wszechświata: Tu był tak nazywany, takiej rasy, tak wyglądał, taki był jego pokarm, takie było jego doświadczenie przyjemności i bólu, taki był okres jego życia, odchodząc stamtąd umierając, pojawił się gdzie indziej, tam też był tak a tak nazywany, takiej rasy, tak wyglądał, taki był jego pokarm, takie doświadczenie przyjemności i bólu, taki był okres jego życia, przemijając, umierając tam, pojawił się tutaj. Tak z detalami i szczegółami wspomina swoje rozliczne przeszłe życia. To jest pierwsza Prawdziwa Wiedza osiągnięta przez niego. Ignorancja została usunięta i prawdziwa wiedza powstała, ciemność została usunięta i powstało światło, jak (zdarza się) u tego kto trwa pilny, energiczny i samo-opanowany.

I znów, mnisi, boskim okiem, co oczyszczone i przewyższające ludzkie, mnich widzi istoty umierające i pojawiające się ponownie, podrzędne i nadrzędne, piękne i brzydkie, o dobrym prowadzeniu się i źle się prowadzące, rozumie on jak istoty pojawiają się zgodnie z ich działaniami tak: 'Te wartościowe istoty, które źle się prowadziły ciałem mową i umysłem, lżące szlachetnych, błędne w swych poglądach, skłaniające się do błędnego poglądu w swych działaniach, po rozpadzie ciała, po śmierci, pojawiły się w stanie deprywacji, zatraceniu, nawet w piekle, ale te wartościowe istoty, o dobrym prowadzeniu ciałem, mową i umysłem, nie lżące szlachetnych, słuszne w swych poglądach, skłaniające się do słusznego poglądu w swych działaniach, po rozpadzie ciała, po śmierci, pojawiły się w dobrej destynacji, nawet w niebiańskim świecie', tak boskim okiem, które jest oczyszczone i przewyższa ludzkie, widzi on istoty umierające i pojawiające się ponownie, podrzędne i nadrzędne, piękne i brzydkie, o dobrym prowadzeniu się i źle się prowadzące. Rozumie on jak istoty pojawiają się zgodnie z ich działaniami. To jest druga Prawdziwa Wiedza osiągnięta przez niego. Ignorancja została usunięta i prawdziwa wiedza powstała, ciemność została usunięta i powstało światło, jak (zdarza się) u tego kto trwa pilny, energiczny i samo-opanowany.

I znów, mnisi, mnich przez osobista realizację z bezpośrednią wiedza, tutaj i teraz wkracza w trwa w wyzwoleniu umysłu i wyzwoleniu przez zrozumienie co bez skaz przez wyczerpanie skaz. To jest trzecia Prawdziwa Wiedza osiągnięta przez niego. Ignorancja została usunięta i prawdziwa wiedza powstała, ciemność została usunięta i powstało światło, jak (zdarza się) u tego kto trwa pilny, energiczny i samo-opanowany.

W taki sposób, mnisi, deklaruję, że przez Dhammę ktoś staje się braminem posiadającym potrójną wiedzę. Nie mówię tego o innym, tylko dlatego że ktoś mówi przekonująco i recytuje”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:

Ten kto zna swe przeszłe życia,
Kto widzi nieba i stany nieszczęśliwe
Kto osiągnął koniec narodzin,
Mędrzec i mistrz bezpośredniej wiedzy -
Przez te trzy sposoby poznania staje się
Braminem mającym potrójną wiedzę
To jest tym co nazywam potrójną wiedzą,
Nie paplaninę i recytacje innego.

To także jest znaczeniem tego co powiedział Zrealizowany, i tak usłyszałam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.